Resnica o SAZASU

Resnica o SAZASU

SAZAS, MPAA, RIAA. Vsa tri združenja ščitijo avtorje različnih vsebin pred grdimi pirati in hkrati skrbijo za pobiranje ustreznih pristojbin od javnega predvajanja skladb, ter pravično razdeljevanje teh pobranih prispevkov med avtorji.

MPAA in RIAA bom pustil pri miru, niso aktivni na našem rajonu. Se bom pa posvetil našemu SAZASu. Čemu vse tole?

Nekaj dni nazaj je pricurljala novica, da je bil Torrent Tracker Revision3, ki služi za distribucijo povsem legalnih vsebin napaden s strani podjetja Media Defender. Pri Media Defenderju so izvedli klasični DOS napad na Revision3. Njihovo omrežje se je pod težo devetih gigabitov na žalost sesedlo. Podjetje Media Defender se v bistvu poslužuje ilegalnih metod pri preprečevanju razširjanja piratskih vsebin. Nekako tako, kot če bi policaji morilce kar na licu mesta pobijali in tatovom odžagali roke. No, saj to so počeli, kakih 1500 let nazaj. Vse skupaj niti ne bi bilo tako zelo sporno, če zamižimo na oba očesa in pri gledanju skozi prste držimo prste en meter narazen. Zgodilo pa se je nekaj precej spornega. Revision3 je imel svoj Torrent Tracker zaprt za nelegalne vsebine, vendar je bil njihov tracker zaradi napake odprt nekaj tednov. Takrat je podjetje Media Defender uporabilo njihov Tracker za razpečevanje ilegalnih vsebin. Pri Revision3 so ugotovili, da gre za napako in potem svoje strežnike zaprli. Po tem, ko so svoje strežnike ustrezno zaščitili in nedovoljene vsebine odstranili pa so jih z Media Defenderja bombardirali.

Predstavljajte si, da vam varnostnik v trgovini v vožiček podtakne en pršut, ki ga potem peljete mimo blagajne. Pridete do vhoda, opazite pršut v vozičku in ga vrnete v trgovino,s saj ga niste imeli namena vzeti. Medtem, ko greste iz trgovine, že brez pršuta, pride taisti varnostni in vam odseka roko. Češ, ukradli ste pršut. Fino, ne?

Druga stva, ki me je bila povod za tole resnico o SAZASu pa je bila današnja akcija, na Radiu Center ((ki ga poslušam čedalje manj, saj sem čedalje manj v avtu, doma nimam radijskega sprejemnika in Radio Center nima programa na internetu… )). Sašo je ugotovil, da je bila Poloni ena pesem podarjena in da je sedaj ona upravičena, do nadomestila za predvajanje pesmi na radiu. Eno predavanje pesmi ji prisluži en cent. Nič cela nič ena evra.

Začel sem se spraševati koliko SAZAS računa za eno predvajanje pesmi in kolikšen delež od tega dobi avtor. Potem me je še zanimalo koliko je potrebno plačati za organizacijo prireditve na kateri bo 1000 ljudi, kjer bodo obiskovalci poslušali glasbo, ki so jo napisali samostojni avtorji in jo igrajo na doma izdelanih glasbilih. Zanimalo me je tudi to, kako je z avtorji, ki nimajo pogodb s SAZASom.

Poslal sem jim mail. Preberite ga:

Spoštovani,

pišem članek o združenju SAZAS in bi bil vesel, če bi mi lahko posredovali nekaj podatkov kar se tiče javnega predvajanja in izvajanja glasbe ter izplačevanja nadomestila avtorjem glasbe.

Zanima me kakšen je strošek za prireditev na kateri bodo organizatorji zavrteli 50 pesmi slovenskih avtorjev, prireditev bo trajala nekaj ur, vstopnina ni, pričakuje pa se kakšnih 1000 obiskovalcev. Kako je z izplačilom tega denarja avtorjem, recimo, da je bilo deset avtorjev in vsak je prispeval pet skladb. Je pomembno, da imajo avtorji skladb pogodbo s SAZASom? Slišati je bilo za primere, ko je moral organizator skleniti pogodbo s SAZASom kljub temu, da je bil na prireditvi gost kantavtor, ki s SAZASom nima pogodbe, je avtor svojih besedil in glasbe, ter igra na ročno izdelana glasbila, domače izdelave.

Se pristojbine za radijske postaje kaj razlikujejo? Radijske postaje vrtijo glasbo praktično 24 ur na dan. Kako se njim zaračunava? Glede na pokritost signala? So tarife za nočno predvajanje kaj cenejše od tistih jutranjih, ko glasba doseže več poslušalcev?

Kako je s plačevanjem pristojbin za prazne nosilce zvoka in slike, CDje, DVDje po domače? Marsikdo kupi prazen CD in DVD, da bo nanj posnel svoja avtorska dela, slike in glasbo ki jih je ustvaril z računalnikom. Ter računalniške programe. So takšni posamezniki upravičeni do kakših nadomestil, če ustrezno pristojbino plačajo ob nakupu medija?

Že vnaprej se vam zahvaljujem za vaš izčrpen odgovor,

s spoštovanjem,
David Klasinc

O razpletu bom poročal. 🙂

23 thoughts on “Resnica o SAZASU

  1. js jim plačujem mesečni pavšal za spletni radio. na radiu se ne predvaja niti en komad katerega od domačih izvajalcev pa vseeno bašejo.

    za njih imam le dve besedi – prva je “smrdljive”, druga pa je vulgarna beseda za ženski spolni organ.

  2. Po mojih informacijah plačujejo radijske postaje SAZAS-u določen odstotek od prometa, ki ga ustvarijo (se mi zdi da med 2 in 3%).

  3. Glasbila domace izdelave zato, ker je mogoce tudi kak ‘davek’ na glasbila. Kaj pa vem. Z njimi lahko pac izvajas glasbo.

    Pozabil sem jih vprasati koliko moram placat, ce sedim pod presernovim spomenikom in si prepevam pesmi.

  4. Sem si kar mislil, da ciljaš na kako tako debilažo. No, kolikor sem imel sam s tem opravka, je bilo včasih tako, da je imel SAZAS roko čez stvari, ki so bile objavljene na nosilcih zvoka in prijavljene pri njih. Če se ne motim, pri nas trenutno ni mogoče izdati nosilca zvoka, ki ni prijavljen na SAZAS-u. Doma zapečeni ploščki seveda ne štejejo. Se pravi, da morajo biti obvezno vse izdaje avtorsko zaščitene. Ali pa je mogoče zdaj že drugače, kdo bi vedel. Za glasbo, ki ni prijavljena pri SAZASU in izdana na nosilcu zvoka ali slike, torej avtorska zaščita ne velja. Če si pod Prešernom prepevaš svoje avtorske pesmi, ki niso prijavljene, torej nisi kriminalec. Če pa poješ, recimo, Blowing in the Wind, bi rekel, da si. Vsekakor si vsaj potencialni kršitelj javnega reda in miru.

  5. Problem je v tem, da naj bi ljudje morali placevati za prireditve kjer doloceni avtorji izvajajo svojo lastno, avtorsko glasbo.

    > Za glasbo, ki ni prijavljena pri SAZASU in izdana na nosilcu zvoka ali slike, torej
    > avtorska zaščita ne velja.

    Avtorska zascita? Cigava? SAZASova ali tako na splosno? Vsako delo, ki je bilo kakorkoli izdano in je avtor znan ima povsem enako pravico, kot jo imajo dela, ki so bila izdana pod okriljem SAZASa.

  6. Tole glede nezmožnosti izdajanja nosilca zvoka, ki ni prijavljen na SAZASu, po mojih informacijah ne drži.

    Pred tednom/dvema sem sedel na čaju z izvajalcema, ki sta prišla v Ljubljano po CDje, ki bi naj bili tisti dan natisnjeni/posneti. In jih nista dobila. Ker je izvajalec zasral. Ko sem vprašal, zakaj ne gresta drugam, sta rekla, da ima SAZAS ekskluzivo – v Sloveniji, če želiš imeti avtorske pravice nad nosilcem zvoka, lahko daš CD posneti samo enemu podjetju, čeprav jih obstaja malo morje (pa še cenejši so). Klientelizem? Ah ne… Ma kaki… 😉
    Rekla sta, da lahko daš tudi drugam snemat, ampak potem ne moreš uveljavljati avtorskih pravic na SAZASu in teoretično lahko nekdo tvoj CD kupi, ga presname in po ustaljenem postopku natisne, ti pa se lahko obrišeš pod nosom.

    Če pa to vse drži, pa ne vem.

  7. Kit, verjetno imaš prav glede avtorskih pravic. Ampak SAZAS naj bi bil servis, ki bi skrbel za pobiranje in razdeljevanje denarja od avtorskih pravic slovenskih avtorjev. Eden in edini, kot pravi Robi. In gre predvsem za denar. Če nisi pri SAZASu, nisi na spisku upravičencev za izplačilo. Seveda ni nujno, da ti bodo kaj izplačali, če nisi dovolj velika riba, ampak vsaj na spisku si.

  8. Dino,

    Ja, to razumem. Ne razumem pa, kako lahko nekdo placa za predvajanje skladbe, ki ni pod okriljem sazasa.

    Me zanima, kaj bi se zgodilo, ce bi vse radijske postaje en teden vrtele glasbo, ki ni pod sazasom. Koga bi to najbolj bolelo. 🙂

    Hm, je SAZAS javni zavod? Potem mora biti njegovo poslovanje javno, me zanima, ce bi mi dovolilo vpogled v njihove knjige.

    Tudi tega ne razumem, zakaj moram placevati neka nadomestila, ko kupim nek prazen medij. 🙂

  9. Zdravo!

    Sazas pobira pravice naših in tujih avtorjev,čeprav le ti nikoli ne pridejo do tega denarja…..

    Sicer pa to, da so avtorji na njihovem spisku je zgolj posledica zakona, ker ce napises vsaj en komad si pac njihov član in nimas nobene možnosti izbire…Pri nas je preko 5000 avtorjev, koliko pa jih dobi honorarje ipo kakšnem ključu je pa popolnoma druga zgodba.

  10. BTW, BigWhale – pevec skupine Šukar je želel javni vpogled v delovanje, pa so ga izključili, brez možnosti pritožbe. 🙂

  11. ZASP

    Pogodba z avtorjem

    151. člen

    (1) Kolektivna organizacija lahko upravlja avtorske pravice na podlagi pogodbe z avtorjem. Ta vsebuje zlasti avtorjevo pooblastilo za upravljanje njegovih pravic, vrsto del in pravic, ki jih upravlja za avtorja, ter trajanje pogodbe, ki ne sme presegati pet let. Po preteku tega roka se pogodba lahko podaljšuje za nadaljnja petletna obdobja.
    (2) Dokler je kolektivno upravljanje avtorskih pravic po zakonu ali nalogu avtorja preneseno na kolektivno organizacijo, avtor ne more osebno upravljati teh pravic.
    (3) Pravice iz 147. člena tega zakona lahko pristojna kolektivna organizacija upravlja brez pogodbe z avtorjem.
    (4) Avtorske pravice iz 1. točke 147. člena zakona se izjemoma lahko upravljajo individualno, če je na vseh delih, ki so bila izvajana na določeni prireditvi, glavni izvajalec hkrati tudi imetnik teh avtorskih pravic.

    Ni nujno, da si član SAZAS, je pa nujno, da avtorsko delo prijaviš, če hočeš, da te oni zastopajo. Torej od del, ki niso prijavljena, ne bi smeli pobirati prispevka.

  12. hm, mislim da sem nekje slišal nekaj na temo, da sazas zastopa tuje založbe na slovenskem trgu; zato tudi pobira denar za predvajanje tuje glasbe.

    ne vem pa, do katere mere je to res 🙂

  13. bah… vsi ti fantje pa bodo pač morali v korak s časom in najt nov poslovni model. založbam je to počasi že jasno. sazas je pa prav posebej nagravžen primerek zgolj zavoljo svoje vaške zaplankanosti in tepcev, ki se znajdejo na njegovem čelu. 😉

  14. Nekaj časa je bilo celo tako, da si moral plačati prispevek tudi za kantavtorje, ki niso bili registrirani pri njih, v primeru, da če bi se kdaj registrirali.

    Organizirali smo precej koncertov. Vrednotenje komada je nekaj časa bilo pač toliko in toliko na komad, listo s komadi si moral posredovati najkasneje 3 dni po koncertu, še boljše, če si seznam poslal pred koncertom ? …

    No pred par leti smo organizirali dobrodelni! koncert, od katerega je bila vsa vstopnina namenjena nakupu brohnoskopa v likalni bolnišnici. Igrala sta Predin in Kreslin, vse stroške pa je nosil klub študentov. Ko smo klicali na sazas, kako je s prispevkom so nam povedali, da imajo za določene avtorje po novem določen procent na njihov honorar, če se ne motim je bil ta procent nekje med 15% in 20%. Honorar izvajalcev je bil 1,4 mio sit. Zdej si pa predstavljajte koliko je Sazas zaslužil. Ko smo pa vprašali zakaj moramo toliko plačati, so odvrnili za zaščito avtorja, ko smo urgirali, da bosta avtorja izvajala le lastne komade, je še vedno šlo za zaščito avtorja, katerega nimam pojma.

    Absoluten absurd, ki je pri nas seveda legitimen, baje.

  15. Lani al predlani so imel ful probleme organizatorji festivala Sajeta. Ker je prišla SAZASova položnica, ki je pač niso hotl plačat, ker naj bi itak igrali avtorji, ki niso člani SAZASA.

    Kako gleda SAZAS na CC licenčirane komade?

    Me prav mika en festivalček organizirat samo zaradi nasprotovanja SAZASu. My TODO list is now not empty anymore.

    A od sazasa še vedno ni odgovora?

  16. hm.. sm šla pogledat njihove tarife… > http://www.sazas.org/Pravnapodlaga/Tarife/tabid/90/Default.aspx

    Zadeva, ki mi najmanj gre v račun, je, da v osnovo od katere procent ti zaračunajo, spada tudi vsa pijača in jedača, ki jo prodaš na prireditvi. Kar se tiče radia pa plačajujejo na poslušalca (0,04€ ne- oz. 0,08€ komercialne postaje), tv pa na gledalca (0.06€ po glavi).

    Ampak kar je najhuje se mi zdi je tole:
    avtorski honorar za predvajanje spremljevalne glasbe pri različnih sporočilih na posebnih številkah, za eno številko letno
    33.137,16 SIT / 138,28 €

    Je še ful tega kar se tiče telfonije pa downloadanja itd. (neum več s tem težila, nej si prebere kir si če), ampak res ne, pol se pa sprašujemo zaka je tak drago….

Comments are closed.

Comments are closed.